Call Finders on WhatsApp

השפעת Covid-19 על השווקים והזדמנויות חדשות ביוון

ב-11 במרץ 2020 הגדיר ארגון הבריאות העולמי את מגפת הקורונה כמגפה עולמית, כאשר ברחבי העולם נספרו כ-200 אלף נדבקים, מתוכם כ-81 אלף בסין. מאז התפתחות המשבר צמחו מספרים אלו למאות אלפים ואף למיליונים במדינות ברחבי העולם, והחששות מפני פגיעה כלכלית עולמית ומקומית הובילו למשבר פיננסי. הציפיות למשבר הגיעו לשיאן באמצע חודש מרץ, עם צניחות חדות בשווקים, שהגיעו לעשרות אחוזים. ברמה המאקרו-כלכלית, מדינות רבות ספגו פגיעה בתוצר ובשיעור התעסוקה, כתוצאה מהטלת מגבלות על פעילות המשק וכתוצאה מהקצאת משאבים להכלת המגפה. עליית רמת החוב במדינות והשיעור של החוב ביחס לתוצר המקומי, הגדילה את החששות מפני מיתון כלל עולמי, כאשר הציפיות הן להתכווצות של המשק האמריקאי בכ-14% ברבעון השני של 2020, 8% ברבעון השלישי ומעבר לצמיחה של 4% רק ברבעון הרביעי של השנה. התחזיות ביחס לשוק האירופי דומות; לאחר שהתכווץ בכ-22% ברבעון השני של 2020, צפוי השוק האירופי לחזור לצמיחה של כ-3.5% בלבד בסוף השנה.

במטרה להניע את הכלכלה, הבנקים המרכזיים בעולם הגיבו בהזרמת חבילות סיוע נדיבות, כמו למשל, ה-FED האמריקאי שהודיע במרץ 2020 על הזרמת 1.3 טריליון דולר, ובהפחתת ריביות. הבנק המרכזי האנגלי BoE הודיע על הורדת הריבית לשיא שלילי של 0.1% ועל תוכנית מאסיבית לרכישה של אג”ח ממשלתי. בדומה, הבנקים המרכזיים ביפן (BoJ) ובאירופה (ECB) הודיעו על רכישה של אגרות חוב בהיקפים של מאות מיליון אירו מידי חודש, על מנת להזרים מזומנים לכלכלות. צעדים אלו, שנועדו להקל בעיקר על צד החוב של שוק הכסף, במקביל לירידות המחירים בשווקי הנכסים, יצרו עבור המשקיעים הזדמנויות מעניינות.

ואמנם, תנודתיות גבוהה בשווקי הנכסים הסחירים משפיעה לרעה על תיקי ההשקעות ובייחוד במשבר הנוכחי, פגעה באלו בעלי שיעור הסחירות הגבוה. מצב זה מגדיל את האטרקטיביות של נכסי נדל”ן ותשתית בעיני משקיעים המחפשים להוסיף יציבות לתיק ההשקעות ותזרים מזומנים לטווח ארוך. עקב כך, ויחד עם תנאי גיוס החוב שהשתפרו בעקבות צעדים שננקטו במדינות, משקיעים רבים מסתכלים בעניין על התפתחות שווקי הנדל”ן המניב בעולם. אף על פי כן, השינויים המהותיים שהביא עימו משבר הקורונה ביחס להרגלים היומיומיים האנושיים, כמו שמירה על מרחק חברתי, הימנעות מחללים גדושים וצפופים והגברת שיעור העובדים מהבית, משקפים לנו שתחום הנדל”ן המסחרי צפוי לשינויים משמעותיים בעתיד.

לאור זאת, השקעות טובות בנדל”ן מניב בטווח הזמן הנראה לעין, הן כאלה שצופות פני עתיד מתוך חשיבה ששינויים בהתנהגות האנושית ובהעדפותיהם של לקוחות יימשכו אף מעבר לתקופת המשבר הנוכחי. בתחום התיירות למשל, השקעות כאלה צריכות לקחת בחשבון העדפה של תיירים לשהות במקומות אירוח מבודדים יותר והמוניים פחות; העדפה של וילות פרטיות על פני מלונות יוקרה וקלאבים והעדפה של לינה במלון דירות / דירות אירוח מאובזרות. יתר על כן, עבור המשקיע הגלובלי, השקעה צופה פני עתיד תעדיף להתמקד במדינות שהשכילו להתמודד עם משבר הקורונה על ידי הנהגת צעדים החלטיים וחד-משמעיים בשלב מוקדם. מדינות כמו יוון, שהקדימו להגיב לסימנים הראשונים של מגפה עולמית והפעילו אמצעים של בידוד חברתי וסגר בשלב מוקדם, במקביל להזרמה של כ-14 מיליארד אירו בתוכניות סיוע כלכליות, בלמו בהצלחה את הגל הראשון של המגפה והקטינו את ההשפעה השלילית על החברה ועל הכלכלה. יוון ומדינות דומות לה במדיניות התגובה למשבר צפויות להיות גם בהמשך הדרך, המדינות שיגיבו באופן הולם ובזמן להתפרצויות המשניות ולגלים הבאים.

ענף התיירות העולמי היה אחד מענפי הכלכלה שנפגעו בצורה הקשה ביותר כתוצאה ממשבר הקורונה, ולמרות זאת ועל אף העובדה שהתיירות היא הענף המשמעותי ביותר בגודלו בכלכלת יוון, שיעור הפגיעה בתוצר המקומי במדינה (9.7%) עד כה, היה קטן בהרבה מההתכווצות שנרשמה בכלכלה האירופית כולה. ממש לאחרונה, האמון הגבוה לה זוכה הממשלה היוונית מציבור המשקיעים הגלובלי, הביא להצלחה חסרת תקדים של הנפקת הסדרה החדשה של אגרות החוב הממשלתיות היווניות לעשר שנים, בריבית של 1.2%. בנוסף לכך, השיק משרד התיירות היווני קמפיין לעידוד תיירות נכנסת, ששם דגש על כך שיוון מיצבה את עצמה בתור אחת המדינות שהיטיבו להתמודד עם אתגרי המשבר הנוכחי, במסר של “בריאות לפני הכול”, המבהיר לתיירים שיוון היא המדינה הבטוחה ביותר לנפוש בה. ההשקעה בתחום התיירות כחלק מההתמודדות עם משבר הקורונה הניבה פירות מוצלחים הניכרים בנתוני התיירות הנכנסת בחודשים יולי-אוגוסט 2021 – יוון דורגה במקום הראשון במספר המבקרים הבינלאומיים מתוך 20 יעדי התיירות המובילים באירופה (בהשוואה לנתוני 2019).

יוון היא אחת המדינות הבודדות בגוש האירו שחזרה לתל”ג שלה כפי שהיה לפני מגפת הקורונה וזאת כבר ברבעון השני של 2021, בדומה לארה”ב וכנראה מקדימה בכחצי שנה את הממוצע בקצב החזרה לתל”ג בהשוואה לשאר מדינות גוש האירו. בעוד שהצריכה הפרטית ביוון נשארת מתונה, נרשם גידול משמעותי בהשקעות גמישות ובצריכה הציבורית. למרות כמה בעיות שבאו שוב לידי ביטוי בגל הרביעי של המגפה – גל הדלתא, נרשמים נתונים גבוהים על הזמנת בתי מלון וטיסות ליוון ונתונים אלה מצביעים על צמיחה ביוון גם ברבעון השלישי של שנת 2021.

בתגובה לצמיחה הגבוהה מהצפוי, הודיע ​​ראש ממשלת יוון על הורדות מס בשווי 1.9% מהתל”ג לשנים 2021 ו-2022. הורדות מס כעת עשויות לחזק את ההיצע והביקוש בו זמנית.

לפיכך, על רקע צעדים נחושים ואחראיים בהם נקטה יוון לבלימת המגפה ועידוד הכלכלה המקומית בדגש על מגזר תיירות הפנים, ניתן להבין את הקפיצה שנרשמה בחודשים יוני ויולי האחרונים, בשיעור של עשרות אחוזים, בחיפושים אחרי נכסי נדל”ן מניב ביוון. גם אנחנו בפיינדרס סבורים שהתנאים הנוכחיים שמשלבים יכולת לגייס חוב זול יחד עם עלייה בביקושים לנכסי תיירות ביוון המותאמים לעולם של פוסט-קורונה, מייצרים הזדמנויות השקעה ייחודיות ואטרקטיביות במוקדי התיירות היווניים, באתונה ובכרתים.

for more information

תפריט
דילוג לתוכן